tisdag 13 april 2010

Agilitypremiär

Nästa steg i vårt hundägande är taget. Vi har anmält oss och just kommit hem från den första träffen i vår agilitykurs. Vi var 9 ekipage i varierande storlek och vi fick veta att i agility får man inte ha varken koppel eller halsband på hunden. Vi varnade på informationen innan om att Missy tycker väldigt mycket om att springa så det är inte säkert att hon kommer fokusera på att hoppa hinder när vi släpper henne utan halsband. Det går nog bra sa kursledarn, hundar tycker så mycket om att hoppa så när det var vår tur tog vi av Missy kopplet och bad henne hoppa genom däcket. Allt vi såg var en glad svansknorr som försvann när Missy sprang iväg som ett skott...


Följande tio minuter spenderades till att försöka få tag på den lilla men ack så snabba basenjin som prioriterade att springa runt och hälsa på alla nya hundkompisar. När jag sprang hängde hon på men hon var väldigt ointresserad av att stanna till och låta sig fångas.

När vi äntligen fick tag på Missy sa kursledaren att det kanske är bäst att vi har koppel på Missy i alla fall i början...

Resten av tiden skötte sig Missy kanske inte med den äran men i alla fall bättre. Det är som alltid underhållande och utmanande att vara matte till lilla Missy och som vanligt är Missy sötast i klassen...

2 kommentarer:

  1. Hahaha underbart! Jag kan verkligen se det framför mig.

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare, ser Missy rusa iväg glatt och frejdigt. "Jag är fri!" Jag är fri!" ; )
    Kram och lycka till på fortsättningskursen.
    Karin

    SvaraRadera